Thursday, July 9, 2009

Autobiografi

NAB

  • Nama
  • Apa
  • Asal

    4D

    • Dipasang
    • Diperiksa
    • Dihantar
    • Dipamerkan

    HB

    • Harga
    • Beli

    BGP

    • bawa pulang
    • guna
    • penat

    R

    • rosak

    Contoh:

    Nama aku Honda City. Aku sebuah kereta. Aku berasal daripada besi.

    Aku dipasang di sebuah kilang. setelah siap dipasang, aku diperiksa oleh seorang pekerja. Kemudian, aku bersama kawan-kawan aku yang lain dihantar ke sebuah kedai. Apabila sampai di sana, kami dipamerkan di hadapan kedai.

    Aku berharga RM40 000 sahaja. Pada suatu hari, ada seorang pemuda ingin membeli sebuah kereta. Dia melihat aku. Dia suka akan aku. Dia pun membeli aku.

    Aku di bawa pulang ke rumahnya. aku sangat gembira. aku digunakan setiap hari. Aku sangat penat.

    Pada suatu hari, kepenatan aku tidak tertahan lagi. enjin di dalam badanku telah rosak. Aku tidak berguna lagi. Tuan aku telah membeli sebuah kereta yang baharu. Beginilah riwayat hidupku.